22. januar 2013

tjueandrejanuar


tirsdager er en fin dag å være takknemlig på. i dag er jeg takknemlig for: 

det ukjente. jeg er innmari flink på det som er kjent, flink til å glede meg over rutiner og hverdag og jeans man veit passer i den størrelsen for man har to av dem fra før i forskjellige farger, pastaretter som aldri slår feil, regissører som lager nydelig univers til stadighet på filmlerretet, plater man kan høre på tusen ganger. men jeg fascineres av det ukjente, vil ha mer av det inn i livet mitt så jeg kan vide ut og lungene og hjertet og få en større samling av kjente ting, for å bli kjent med nye fantastiske ting, kunstnere, artister, musikkgrupper, dansere, regissører, skuespillere, bøker, filmer, forfattere, steder, kaffevarianter, asiatiske sauser, strikkemasker, bær, storbyer, land, mennesker. så jeg er takknemlig for det som er ukjent, takknemlig for at jeg klarer å kaste meg ut i ting jeg ikke aner hvordan kommer til å bli, som å flytte til land der jeg ikke en gang veit hva jeg kommer til å ha som adresse, der jeg ikke kan språket, der jeg ikke kjenner noen, som å reise til steder jeg ikke har vært før, spise på restauranter jeg aldri har hørt om, bestille desserter jeg aldri har smakt og ta nye ord i munnen, jeg er takknemlig for at jeg klarer det, selv om det er så skummelt, selv om det virker mye tryggere å bare bestille sjokoladefondant, fordi når er ikke dét fantastisk? jeg er takknemlig for at jeg turte å si ja til kaffe med en jeg nesten ikke kjente, for at jeg turte å gå bort til en lekeplass og spørre ei jente som hadde veldig rødt hår og som gjorde meg veldig nervøs om hun ville leke, at jeg turte å søke på skoler langt utenfor komfortsonen, melde meg i konkurranser jeg ikke trodde jeg kom til å vinne, reiser til byer jeg trodde jeg kom til å gå meg vill i, for noen ganger blir den ukjente den som er deg aller nærmest, noen ganger utvider komfortsonen seg og du lærer mer om deg selv, noen ganger vinner du de konkurransene, noen ganger går du deg vill og finner mer av deg selv, og i det ukjente oppdager du at det er noe av det i deg selv også, et ukjent potensiale eller en ukjent drøm eller et hjerter som banker fullt av kjærlighet. det er jeg takknemlig for. 

1 kommentar:

  1. åh herlighet så fint, jeg er så enig!
    du skriver så fint at hjertet bobler!

    SvarSlett