30. april 2013

tredevteapril



tirsdager er en fin dag å være takknemlig på. da jeg tenkte på hva jeg skule være takknemlig for i dag, var det første som falt inn pausene fra eksamenslesningen; små magiske timer der man kan snike til seg litt sol, en løpetur langs elva, en chai latte fra en rar kafé, hjemmelaget smoothie, sladring over tekopper rundt kjøkkenbordet, noen kapitler i romanen man leser, eller inspirasjon fra internettet. men istedet skal jeg være takknemlig for eksamen - for selv om det er noe som føles som "må", så er det jo egentlig et "vil" - et symbol på en vilje og en nysgjerrighet som har ført meg til universitetet og en verden av mysterier. jeg er takknemlig for at jeg har muligheten til å studere uten at noen stiller spørsmål med det, at jeg har kunnet tatt skolegang som en selvfølge fra jeg var 6 år, for alle som har hjulpet meg på veien, og mest av alt det at jeg er et sted der nysgjerrigheten min kan ekspandere, og jeg kan lære å svare på noen av de tusen spørsmålene som finnes inne i hodet mitt. jeg er takknemlig for eksamen, for noe som driver meg, for muligheten til å lære, forstå, stille spørsmål, mistforstå, låne bøker, lese artikler på internett - forstå mer av verden og samtidig mer av meg selv. hva er du takknemlig for i dag? 

3 kommentarer:

  1. (i dag er jeg takknemlig for dette innlegget og for deg som kan ordfeste tanker så himla bra. du er så flink!)

    i går var jeg takknemlig for russearrangementer som fører til fellesskap og masse gøy med venner, takknemlig for alkohol som driver problemene vekk for en liten stund og takknemlig for mamma som holder meg når alkoholen forsvinner og problemene er tilbake.

    SvarSlett
  2. jeg er takknemlig for en eksamensoppgave jeg interesserer meg for. jeg er takknemlig for de samtalene man ikke forutser, men som gjør dagen så mye bedre.

    SvarSlett