31. august 2012

trettiførsteaugust

jeg lurer på hvem som oppfant slumreknappen. jeg tror slumreknappen er farlig. slumreknappen lar oss utsette livet vårt, den appellerer til den delen av oss som vi alle har i større eller mindre grad, den delen som sier "ånei, ikke helt ennå" hver gang vekkerklokka ringer. men slumreknappen lar denne delen gå tilbake på løfter vi har gitt oss selv. vi skulle stå tidlig opp og løpe en tur, høre på en fin sang, kanskje se en film til og med eller den nyeste episoden av mad men, eller lage oss en god frokost, sette oss i tjue minutter i godstolen med te og ei fin bok før hverdagen begynte, men slumreknappen lurte oss til å ligge i et mellomstadium av søvn og våkenhet i ti - tjue - tretti minutter, så plutselig rekker vi nesten ikke bussen, vi glemmer å ta med oss busskortet og det viktige brevet vi skulle poste eller at vi egentlig skulle sjekke emailen før vi dro av gårde eller å pakke oss nistepakke. jeg skulle ønske slumreknappen kunne avinnstalleres, slik at den lille delen av meg som helst vil ha ti minutter til ikke fikk ødelegge for den delen av meg som veit at å drikke en god kopp te på morgenen gjør dagen mye bedre enn de ti minuttene. kanskje det er på tide å slå av mobilen og kjøpe en lyseblå vekkerklokke med visere og en høy høy høy ringelyd?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar