4. november 2013

fjerdenovember


mellom forelesninger sitter vi med kaffekoppene ved siden av oss, øreproppene for nærme trommehinnene, volumet så høyt at smarttelefonene våre lyser i advarsel, vi er generasjonen som ikke bryr oss, som står i kø for å levere essayene våre 4 minutter før siste frist og ikke går med skjerf selv om vi burde. og jeg vil skrive noe om hvordan vi tar medisiner uten å spørre oss selv hvorfor vi trenger dem, hvorfor vi har vondt i hodet/magen/skuldrene, hvorfor vi glemmer å sjekke om plata er varm før vi tørker av den og hvorfor vi glemmer at disse skoene skaper gnagsår akkurat den dagen vi skal gå lengst og løpe raskest mellom avtaler. jeg vil skrive noe om studiene jeg leser om, om hvordan vi skal kunne forstå menneskeheten når de som kartlegger den glemmer de åpenbare tingene, som at vi liker å kysse mennesker med forskjellig utseende og at noen liker salt mens andre liker søtt. dagene flyr forbi som i et slags vakuum av arbeidsoppgaver, men jeg lager ankre jeg holder meg fast i, 5 solhilsener om morgenen, 10 minutter med meditasjon, en ny roman på nattbordet, peppermyntete, kompliserte middagsoppskrifter, nye sanger på spillelistene, pauser dedikert til klemming eller klining, og det evige søket etter å finne det jeg vil gjøre i det jeg må gjøre. hva gjør dere?

3 kommentarer:

  1. dette er den nydeligste teksten jeg har lest på lenge.
    hva jeg gjør? jeg leser denne teksten, og blir rørt. den gir meg noe. En dose mening til frokosten en tirsdagsmorgen. takk

    SvarSlett
  2. jeg tenker at jeg skal finne ut hvordan jeg skal klare å formidle det jeg ønsker i dag. Eller i hvert fall komme et stykke på vei. Senere skal jeg smile til barn på trening og lese litt. Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  3. Dette var veldig fint å lese. Og hva gjør jeg? Leser nok de siste ti innleggene dine før jeg legger meg. Du har en ny bloggleser.

    SvarSlett