27. oktober 2013

tjuesjuendeoktober



jeg begynte på universitet så snart jeg kunne, fordi det var så mye jeg ville lære, fordi versjonen av meg selv da jeg var 11 år satt på internett og leste om alle de forskjellige kursene man kunne ta og alle de fantastiske universitetene man kunne gå på, jeg drømte meg vekk til gamle bygninger og fremmede språk, og tok sjansen og flyttet over dammen til en liten engelsk by med gamle slott og katedraler som for å holde et løfte til både fortida og framtida om å la hjerte og hjernen vokse seg større, med åpne dører og rom fylt med skatter. nå drømmer jeg innimellom om å ta et friår, fordi det er så mye jeg vil lære. jeg vil lære hvordan det er å være kvinne i en helt annen kultur i min egen, jeg vil lære om skjønnhet fra alle verdens kanter, for å se hvordan det vi bestemmer oss for å dyrke er så selektivt, så tilfeldig, jeg vil drikke lokalbrygget øl vin brennevin saft eller juice og spise nasjonalretter, besøke templer som tilhører religioner jeg ikke har hørt om, lære navn på planet jeg ikke visste fantes og lære uttrykk som ikke kan oversettes til andre språk, jeg vil lære verden å kjenne, ikke bare gjennom bøker, forskningsartikler og teorier, men gjennom mennesker som har følt på, sett på, smakt på, luktet på og hørt på alt det man kan kjenne fra alle verdens kanter. hva ville du gjort, hvis du hadde et år, eller en måned, til å dra på eventyr?

2 kommentarer:

  1. jeg hadde satt kursen mot usa. ikke nødvendigvis fordi dét er det mest spennende av alt, men fordi jeg vil kjenne på pulsen til skyskraperne og vite at jeg har turt å dra ut av europa helt aleine. dra til kontinentet alt liksom sentrerer seg rundt, så ofte.

    SvarSlett
  2. åh, jeg vil så masse. jeg vil til indonesia, til australia, til new-zealand, til india, til kina og masse masse mer. jeg vil se andre menneskers hverdag, jeg vil se ny natur, jeg vil prøve nye ting, utfordre grensene mine - ja - "utvide horisonten" og komme hjem litt klokere.

    SvarSlett