31. mai 2013

trettiførstemai


eksamen er over, og jeg har søkt tilflukt og pustepause i kyss, late morgener, pannekaker til frokost, romaner, nye ark til å male på, vinflasker på kjøkkenet og turer mellom trær, i sol, i regn, gjennom byen og langs veien. i perioder med eksamen, eller med mye fokus på å prestere er det vanskelig å holde balansen, vanskelig å huske at det ikke handler om hvilken karakter som står ved siden av den anonyme koden min når karakterene blir annonsert om noen uker, at det ikke bare handler om å være flink og gjøre alt riktig, men at det handler om å lære og formidle noe man er glad i. det er vondt å føle at lykken over å lese om noe jeg synes er kjempespennende drukner i stemmen i hodet mitt som sier du må være bra nok, så får å drukne stemmen tilbake igjen har drysset kaffepauser, yogapauser, a song of ice and fire, nye spillelister, lange skypeseanser med kjæresten, løpeturer langs elva og ny leppestift mellom slagene, tatt meg tid til å lage god middag, drikke te med venninner, øve på å stå på henda og holde fast i det som føles viktig og riktig i hjertet mitt, slik at alle rundt meg som spør hvordan tror du det gikk, hvilken karakter håper du på, hvor mye har du lest, hvilke spørsmål svarte du på, jeg tror strykprosenten i dette faget er så og så, jeg har vært oppe i hele natt jeg, var på biblioteket i 12 timer i går, ikke får overta helt, ikke får ta fra meg gleden over at det er vår og nå sommerferie, ikke får ta meg tanken på at, det viktigste er å være lykkelig, å ta seg tid til å se de små tingene, til å si jeg er glad i deg/ jeg elsker deg selv om man er stressa, til å ta på fint skjørt og smile til speilet, til å lage havregrøt med tranebær og peanøttsmør til frokost, til å stoppe opp og huske at du er bra nok, uansett om du stod opp klokka 06.00, 08.00 eller 12.00, uansett om du jobbet hjemme eller var på biblioteket hele dagen, uansett hva, så er du bra nok, og du klarer dette.

2 kommentarer:

  1. tusen tusen takk. akkurat det jeg trengte akkurat nå.

    SvarSlett
  2. skriver under på kommentaren foran. God sommer til deg! :)

    SvarSlett