12. april 2013

tolvteapril




jeg tar tilbake kroppen min. jeg tar den tilbake fra de som plystrer på gata, fra de som tror det er ok å ta på noens rumpe på dansegulvet uten å introdusere seg en gang, fra motebladene som sier at jeg må elske meg selv men kanskje komme i form til bikinisesongen først, fra venninner som sier de må slanke seg mens jeg spiser sjokolade, fra de som kan få kunstverker av kake, romantiske middager med stearinlys, fersk chevre rett fra en gård i frankrike og champagne i glassene til å handle om kalorier, fra de som bytter ut gleden i svømmeturer, løpeturer, hopping med hoppetau og turer hånd i hånd med fettforbrenning, fra de som spør om jeg ikke er redd for smilerynker når jeg ler, fra de som sier at skjønnhetsbildet må endre seg men bare vil ha tynne jenter i kunsten sin, fra de som forteller meg hvor ofte jeg burde ha sex, fra de som heller vil ha meg uten pust i trange jeans enn lykkelig i løse kjoler, fra de som likte meg bedre da jeg var syk, fra de som vil ha oss mindre enn ingenting (størrelse 00), fra de som sier "men du har i hvertfall former", fra de som prøver å gjøre det bedre men gjør det verre. jeg tar tilbake kroppen min, til dager jeg har tatt situps og til dager jeg har spist sjokolade i senga, til dager en gammel kjole plutselig passer igjen og til dager ei ny bukse plutselig er for liten, jeg tar den tilbake til bakedager og smoothiedager, til løpeturer, leking med dyr, klining, tv-titting, akrobatikk, jordbær, pai, svømmeturer, dansenetter og øl, vekk fra vekter, målebånd, tall og båser man kan putte seg selv i, og inn i livet. vi skal være lykkelige nå. 

14 kommentarer:

  1. tusen tusen tusen takk! <3

    SvarSlett
  2. du er så bra. takker og bukker! (hater "du har jo hvertfall former". )

    SvarSlett
  3. Og jeg som trodde jeg hadde kommentert? Haha, uansett. Du er så fin, ja, og bare, jeg føler meg så mye bedre etter å ha lest noe fra deg <3

    SvarSlett
  4. dette var veldig, veldig vakkert. takk for at du skriver så fint som du gjør.

    SvarSlett
  5. vil bare si "ja- ja - ja!" for jeg er så enig! :)

    SvarSlett
  6. ÅH TAKK. Dette gjorde så jeg ikke gir meg selv dårlig samvittighet om jeg ikke går på treningssenteret i dag, men heller går meg en tur!

    SvarSlett
  7. Dette var F I N T :-) Nå vil jeg ta min tilbake også.

    SvarSlett
  8. så utruleg flotte ord, og ein viktig bodskap!

    -Marit

    SvarSlett