1. april 2013

førsteapril


den første dagen i en helt ny måned, den siste dagen i påsken og en dag for hjemreiser, hjem fra hytter og fjell, hjem til hverdagen og hverdagsrutiner for mange. det er en dag som er som et siste åndedrag før alt begynner å øke tempoet igjen, og den ligger der og minner oss på hvor viktig det er å ta pause noen ganger. påskeferien er en ferie som, i hvertfall for meg, er preget av at ting går saktere enn vanlig. tid til å sitte på terrassen og lese ei hel bok, borte fra internett og med utladet mobil, tid til å ta et glass vin i solnedgangen, til monopol i to timer og settlers i tre, til klemmer fra alle og enhver, middager det tar timesvis å forberede, masse kyssing, små dikt som skrives ned i kriker og kroker og lange samtaler, gåturer i sola og yatzi i regnet, og det er en ferie som lader meg opp og sender meg hjem med et kriblende overskudd, en følelse av at jeg er klar for tempo og for raske svinger, klar for å kaste meg ut i det igjen, og dét er så deilig. kanskje vi alle burde innføre en påskedag en gang i måneden, en dag der vi kobler fra internettet og leser ei bok i senga, går en lang tur med en venn, lager en omfattende middag til gode venner og bytter ut energidrikkene med rødvin? kanskje vi trenger en dag med en tid som nærmest står stille en gang i blant, for å klare å håndtere det stadig økende tempoet i hverdagen, og kanskje det er vi selv som må være ansvarlige for å stjele til oss den dagen, den tida, ta kontroll over hvordan vi vil ha det og si at "hysj, hysj til mas og ting som må gjøres, hysj til musikk med kjemperaske trommer, hysj til oppvaskmaskiner og pulverkaffe, i dag har jeg tid til alt som tar langt tid".

2 kommentarer:

  1. Selv om påskeferien er langt kortere enn juleferien min, føler jeg meg faktisk mer klar til å vende tilbake til hverdagen nå enn jeg var i januar.

    Kanskje jeg bare generelt skal innføre en mer påskete livsstil, senke skuldrene og ta meg tid til alt som virker tidskrevende ved første tanke. Jeg er jo typen som småstresser uten å få gjort noe særlig uansett. Få gjort mer ved å senke tempoet, rett og slett. Det er verdt et forsøk.

    SvarSlett
  2. påske i norge virker så mye finere enn den påsken jeg er vant til, som bare består av masse sjokolade og god mat, og litt familie. vi har ingen hytter i dette flate landet, og mobildekning hvor enn man går. det er litt trist det, egentlig.

    SvarSlett