16. oktober 2010

sekstendeoktober (2)

det er blitt oktober. teen jeg drikker har samme navn som byen jeg akkurat har vært i, paris. det har vært høstferie, men jeg har hatt en ekstra fridag til å komme meg over landegrensene fra frankrike til norge nok en gang, og nå sitter jeg her og tilpasser meg. det er en slags nostalgia i hele kroppen. som om jeg har vært på besøk hos en gammel elsker, og funni ut at, selv om jeg ikke elsker ham lengre, selv om det er noe nytt og annerledes som lever i hjertet mitt nå, så lever den kjærligheten fortsatt. bare på en annerledes måte.

jeg har savna frankrike. fontenay, makronene, trappetrinna. alle stedene jeg plutselig husker at jeg ikke har glemt, at jeg kjenner så godt. smaken av blues bar på en lørdagskveld, og følelsen av å ha det største sosialnettverket i hele verden fordi alle kjenner alle, og bisous'ene. nå ligger en blanding av frankrike og norge på gulvet mitt og synker inn i hverdagen igjen. jeg har værti københavn noen dager også denne ferien, så det er godt å være tilbake egentlig.

victoria og meg! 


nora og alix

jeg har med meg frankrike hjem i små poser. brevpapir med eiffeltårnet på. postkort. tebokser som lukter som himmelen. gamle sko fra kiliwatch. språket kjennes mer levende i tunga mi. tout ça m'a trop manque. og nå er jeg her igjen. hvis dere savner noe, eller bare vil sette dere på gulvet og sette livet på pause litt, hør på dette albumet. og prøv å smile. det hjelper å prøve, ofte i hvert fall.


det er også ok å tenke på at jeg skal til paris og frankrike igjen om ikke så altfor lenge. på at landet faktisk ikke synker i havet og på at det er mye fint her hjemme også. noen ganger føler jeg at jeg er splitta opp og spredd utover flere kontinenter, og at jeg må reise rundt for å samle meg selv sammen igjen. men det er ok.




3 kommentarer:

  1. frankrike var innmari fint med deg, selv om vi var mye borte fra hverandre. jeg savner deg også. (og unnskyld for at jeg hermet etter nirvanaen din, men den er så himmlafin, og det var bursdagsgave). hjerte!

    SvarSlett
  2. Aj. Jeg trur jeg har et noenlunde likt forhold til Spania. I feel ya <3

    SvarSlett
  3. nora: men det gjør jo ikke noe! jeg har jo ikke akkurat patent på den og det finnes sånn ca. 2 fine nirvana t-skjorter synes jeg og den er en av dem. dessuten så kler den deg! <3
    kristine: det er fint da. men vondt? og fint.

    SvarSlett